Vzestup státu Qin, konec Zhanguo a první impérium (4.stol.př.n.l. – 207 př.n.l.) - HANDOUT Z6

15. ledna 2010 v 20:09 | Lucka |  Dějiny Číny
Z6 Vzestup státu Qin, konec Zhanguo a první impérium (4.stol.př.n.l. - 207 př.n.l.)

První Císař vlast. Jménem Ying Zheng - vládl jako Zhèngwáng z Qin (č.2).
Poté jako Qínshĭhuángdì,
Spory o následnictví Lü(3)Bùwéi (č.3) podpořil prince - dohodl se s ním - odjel do Qin a oblíbenou konkubínu přemluvil, ať prince adoptuje - syn se stal císařem. Lu Buwei mu měl dát svou konkubínu za manželku - a s ní měl mít 1. Čínského císaře.
YinZheng na trůnu jako desetiletý - regentka jeho matka, ale Lu buwei později také regent - byl přizván k moci.
Za regentství Lu buweie již zmíněné výboje. Císaři vadil jeho vliv. Lu Buwei donucen k sebevražde. YingZheng dokončuje sjednocení.
Nový hlavní ministr Lĭ Sī (č.4) - legista - legismus hlavní učení.
Qinský císař se snažil smazat regionální rozdíly - přizval vlivné rodiny do hlavního města - kontrola a shromáždění elity. Dále se snažil zaměstnávat i lidi z jiných oblastí a ne jen z Qin - i Lisi.
Qin byli z oblasti odlišné od čínského světa - izolované přír. podmínkami, ale na strategicky dobrém území - ale i kulturně jiné. - území guanZhong - mezi průsmyky.
Guandong - centrální planina je vládnoucí území později.
Za Qin ústřední oblast Guanzhong. - sídlo státu.
Reformy za 1. Císaře - titul Huangdi - 1. Císař - titul král ztratil vážnost. Huang i Di mýtičtí vládci - titul, který ukazuje, že panovník je až polobožský člověk, nejvyšší autorita - souvisí s logismem - vše ve státě z jeho vůle a v jeho prospěch.
Legismus: Fă - zákon pro všechny vyjma panovníka, Shì - pozice, postavení - vládce stojí nad všemi a mimo všechny, Shù . metody - vládce je používá k řízení lidí - musí správně odhadovat a hodnotit lidi. Tímto se dosáhne ideálního stavu vlády Wúwéi - nečinění - panovník nemusí už nic vykonávat, takhle by měl stát fungovat pořád stejně, i když jeden panovník zemře a nastoupí druhý.
Qinshihuangdi přesunul hlavní město - nechal postavit repliky paláců všech ovládnutých států - vládce světa.
Hodně cestoval - neobvyklé - cestuje na inspekční cesty, na posvátná místa a začleňuje je do císařského kultu - na územích dobytých států. Oběti Fēngshàn (č.10) - na hoře Tàishān (č.9) - východní štít - umožňuje komunikaci s nebesy. Feng nejspíš pod horou - asi zakopání nějakého ediktu a zrcadlově shan nahoře vztyčení stély se stejným textem.
Rituály i na jiných horách ale ne Fengshan. Pozdější tradice - tento rituál by měl vykonat jen císař, který ovládne celé území, ne všichni císaři je vykonali.
Území rozděleno na Xiàn a komanderie Jūn (č.11 a 12).
Všichni úředníci poddaní císaře - výš než rodina.
Unifikace písma xiăozhuàn (č. 15) v celé říši. To stejné i s mírami, váhami,rozchod kol vozů,…
Zavedl císařskou akademii - měla ověřovat texty - vyčlenil nezávadné knihy z celého císařstí, zbytek měl spálil, ale Qinský režim tvrdý a krutý - nepopulární. Další na ně nechtěli přiznat návaznost (Han) a snažili se je ve všem očernit - pálení knih, pohřbívání konfuciánských mudrců atd..
Říše organizovaná na starých Shanyangových metodách, tj, na metodách, při kterých ostatní dobyl - vedlo k přebytkům. Stát se neměl vůči komu vymezit. Snažil se toto nahradit megalomanskými projekty: Zeď, hrobka,…- místo válečných tažení. Vedlo ale k vnitřnímu zhroucení - obyvatelstvo v neustále mobilizaci kvůli těmto projektům. Hanové tedy převzali jen některé legistické zásady od Qinů.
Qin vlastně nepřežil svého prvního císaře.
Postavení boha se snažil potvrdit v- prý usiloval o nesmrtelnost - prý výpravy k ostrovům nesmrtelným atd.. o i v jeho hrobce - vůbec největší císařská hrobka - vyjímečné postavení i v dalším životě - doprovodné stavby vykopány - terakotová armáda, další členové dvora, akrobati, tanečnice… - máme popis ze Sima qianových Zápisků historika, ale ještě vše nebylo vykopáno.
Zemřel při jedné z cest na Taiwan - ministři Lisi a Zhaogao ( č.17) to drželi v tajnosti, korunní princ je neměl rád, 2, syn Hú Hài (č.18) nastoupil, jeho starší bratr donucen k sebevraždě. Huhai - èrshìhuándì (č.19).
Huhai nebyl na trůně dlouho - moci se zmocnil Zhào Gāo, odstranil Lisia (postupné osekávání :/). Zĭ Yīng (č.20) asi člen vládnoucí dynastie - nelíbilo se mu to - převrat proti zhaogaovi. Ziying usedl na trůn a zřekl se titulu císař - kvůli povstání Chén Shènga a Wú Guănga (č.21 a 22) - přidalo se k nim mnoho rolníků, vojáků, šlechta,… vedl je otec Xiàng Yŭa (č.23).
Ziying tedy poslední Qinský vládce, jeho území dobyto, XianYu ho nechává popravit.

Územní expanze říše. Ne severu nechává Qinshihuandi stavět zdi - vytlačovali etnika ze severu - nová území a proti vrácení kočovníků na nově dobytá území.
Další expanze na jih podél pobřeží…až k Vietnamu a území Hanoie - tam byla enkláva jun… zakládají i budoucí Kanton.
Samostatné státy jižních Yue - barbaři - někdy bojují s Qiny a později i s Hany.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 bowisek-boruvka bowisek-boruvka | Web | 15. ledna 2010 v 20:15 | Reagovat

awojík, před pár dny jsem si založila nový blog a byla by jsem proto ráda, kdyby jsi se tam koukl/a. moc by mě to potěšilo :) děkuji :-*

2 Helena Štěpánová Helena Štěpánová | Web | 17. ledna 2010 v 12:28 | Reagovat

Ad Li Si a jeho neslavný konec - upřesnění toho, co jsem zmínila v hodině:
Li Si byl odsouzen k 五刑 (wǔxíng), což se překládá jako "five punisments" nebo "five pains" (českej ofic. překlad neznám, ale dejme tomu, že "pět trestů"). Za Qinů to údajně reprezentovalo vytetování cejchu na čelo, odříznutí nosu, amputaci jednoho nebo obou chodidel a kastraci (četla jsem i alternativní verzi - nos, ruka, chodidlo, kastrace), přičemž show vrcholila vlastní popravou (Li Siho přesekli v pase).

3 Helena Štěpánová Helena Štěpánová | Web | 18. ledna 2010 v 0:08 | Reagovat

One more thing.
Li Si a Zhao Gao, ne Lisi a Zhaogao... Li a Zhao jsou příjmení.
;-)

4 Káťa Káťa | 18. ledna 2010 v 13:57 | Reagovat

super žes upřesnila ty detaily popravy ;)

5 Helena Štěpánová Helena Štěpánová | Web | 18. ledna 2010 v 16:49 | Reagovat

[4]: Počítám, že v testu to po nás nikdo chtít nebude, ale celý tohle téma je moje srdeční záležitost, tož mi to nedalo...:-) (Propos - četla jsem na jednom fóru i spekulace v tom smyslu, že Li Si možná k 五刑 odsouzen byl, ale "v plném rozsahu" trest nepodstoupil - byť zabrat určitě dostal. Většinou se ale myslím mluví o tom, že 五刑 podstoupil. Budu si to muset někde dohledat.)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama